Approches théoriques

Charles R. Acland, « Introduction: Residual Media », in Charles R. Acland (dir.), Residual Media, Minneapolis, University of Minnesota Press, pp. XIII-XXVII.

François Albera et Maria Tortajada, « Introduction to an Epistemology of Viewing and Listening Dispositives », in François Albera et Maria Tortajada (dir.), Cinema Beyond Film: Media Epistemology in the Modern Era, Amsterdam, Amsterdam University Press, 2010, pp. 9-22.

–, « Le dispositif n’existe pas ! », in François Albera et Maria Tortajada (dir.), Ciné-dispositifs. Spectacles, cinéma, télévision, littérature, Lausanne, L’Âge d’Homme, 2011, pp. 13-38.

Pierre Bourdieu, « Culte de l’unité et différences cultivées », in Pierre Bourdieu (dir.), Un art moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographie, Paris, Les Éditions de Minuit, 1965, pp. 31-106.

Paolo Cherchi Usai, « Are All (Analog) Films “Orphans”? A Predigital Appraisal », The Moving Image, vol. 9, n° 1, printemps 2009, pp. 1-18.

Thomas Elsaesser, « Archives and Archaeologies: The Place of Non-Fiction Film in Contemporary Media », in Vinzenz Hediger et Patrick Vonderau (dir.), Films that Work: Industrial Film and the Productivity of Media, Amsterdam, Amsterdam University Press, pp. 19-34.

Roger Odin, « Pour une sémio-pragmatique du cinéma », Iris, vol. 1, n° 1, 1er semestre 1983, pp. 67-82.

Dan Streible, « The State of Orphan Films: Editor’s Introduction », The Moving Image, vol. 9, n° 1, printemps 2009, pp. VI-XIX.

Benoît Turquety, Inventer le cinéma. Épistémologie : problèmes, machines, Lausanne, L’Âge d’Homme, 2014.

–, « Comprendre le cinéma (amateur) : épistémologie et technologie », in Valérie Vignaux et Benoît Turquety (dir.), L’amateur en cinéma – Un autre paradigme. Histoire, esthétique, marges et institutions, Paris, AFRHC, 2016, pp. 16-26.

Haidee Wasson et Charles R. Acland, « Introduction: Utility and Cinema », in Charles R. Acland et Haidee Wasson (dir.), Useful Cinema, Durham, Duke University Press, pp. 1-14.