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Resistances: On Dealing with Racism in Bern
April 25 - June 1
ENG :
The exhibition by the collective “Das Wandbild muss weg!”
25.4.2024–1.6.2025
A for ape, G for goose, L for lamb – in 1949, two artists created an alphabet mural comprising 24 tiles for the Wylergut schoolhouse on behalf of the City of Bern. Among this ABC of animal and nature themes were three depictions of non-white people. On the mural, C stood for Chinese, I for the Indigenous Person of America and N for the Black person – conveying a colonial, racist view of the world.
In 2019, an anti-racist collective criticised the fact that this mural remained on display in a school without being challenged. This prompted the City of Bern to launch a competition to decide the mural’s fate – won by the association “The Mural Must Go!” following its proposal to remove the piece and transfer it to the Bernisches Historisches Museum. Removal of the mural has been the subject of divisive debate in Bern ever since.
The museum will adopt the historical mural in spring 2024, opening the way for the debate that society demands. As a guest curator, the association will be staging an accompanying exhibition to reflect the multifaceted discussions around the mural and about how to deal with it. In addition, enduring colonial patterns and structural racism will be contextualised in the present. The exhibition will give food for thought for the public discourse about how we as a society want to deal with this cultural heritage from the colonial era.
More informations on : https://www.bhm.ch/en/a-changing-museum/bhm-lab/resistances-comment-aborder-le-racisme-a-berne
FR :
L’exposition de l’association « Das Wandbild muss weg! »
25.4.2024–1.6.2025
R comme renne, P comme pélican, V comme volcan : en 1949, deux artistes ont réalisé sur un mur de l’école Wylergut, pour le compte de la ville de Berne, une fresque de 24 images représentant l’alphabet. La plupart des lettres sont illustrées par des éléments naturels ou des animaux, mais trois montrent des personnes non blanches : un Chinois pour le C, un indigène d’Amérique pour le I et une personne noire pour le N. Cette fresque dépeint donc une image coloniale et raciste du monde.
En 2019, un collectif antiraciste critique la présence de ces images non commentées dans une école. La ville de Berne organise alors un concours pour décider de l’avenir de cette fresque. L’association « Retirons la fresque ! » gagne en proposant d’enlever celle-ci et de la transférer au Musée d’Histoire de Berne. Depuis, ce retrait fait polémique à Berne.
Le musée récupère cette fresque historique au printemps 2024 et crée un espace de débat sociétal. Organisatrice invitée, l’association conçoit une exposition qui reflète les nombreuses discussions autour de cette fresque et la façon de l’aborder. Par ailleurs, ces archétypes coloniaux ancrés et ce racisme structurel sont replacés dans le contexte actuel. L’exposition incite à la réflexion sur le discours public : comment abordons-nous en tant que société cet héritage culturel issu de la période coloniale ?
Plus d’informations sur : https://www.bhm.ch/fr/le-musee-en-mutation/bhm-lab/resistances-comment-aborder-le-racisme-a-berne
DE :
Die Ausstellung des Vereins «Das Wandbild muss weg!»
25.4.2024–1.6.2025
A wie Affe, M wie Muschel, Z wie Ziege: Im Auftrag der Stadt Bern erschaffen 1949 zwei Künstler im Schulhaus Wylergut ein Wandalphabet mit 24 Bildfeldern. Eingereiht in dieses ABC mit Tier- und Naturmotiven sind auch drei Darstellungen von nicht-weissen Menschen. C steht für Chinese, I für die indigene Person Amerikas und N für die schwarze Person. Damit vermittelt das Wandbild ein koloniales, rassistisches Weltbild.
2019 kritisiert ein antirassistisches Kollektiv, dass diese Darstellungen weiterhin unkommentiert in einem Schulhaus zu sehen sind. Die Stadt Bern schreibt in der Folge einen Wettbewerb zum Umgang mit dem Wandbild aus. Der Verein «Das Wandbild muss weg!» gewinnt mit dem Vorschlag, das Werk zu entfernen und ins Bernische Historische Museum zu überführen. Die Abnahme des Wandbilds wird seither in Bern kontrovers diskutiert.
Das Museum übernimmt das historische Wandbild im Frühling 2024 und schafft Raum für die gesellschaftlich geforderte Debatte. Im Rahmen eines Gastkuratoriums gestaltet der Verein eine Ausstellung dazu. Diese widerspiegelt die vielstimmige Diskussion rund um das Wandbild und den Umgang damit. Zudem werden beständige koloniale Muster und struktureller Rassismus im Jetzt verortet. Die Ausstellung bietet Denkanstösse für den öffentlichen Diskurs, wie wir als Gesellschaft mit diesem Kulturerbe aus der Kolonialzeit umgehen möchten.
Mehr Informationen : https://www.bhm.ch/de/museum-im-wandel/bhm-lab/widerstaende