Context | Contexte

Language and identity have historically been interlinked in deterministic discourses such as ‘one language – one nation’ or ‘multilingualism as a problem’ which no longer reflect our modern understanding of language in society (Bennett and Fisher 2022: 18). Rather, we must view identity as ‘multifaceted, fluid and dynamic, and thus constantly being constructed and (re)negotiated, and as both an individual and social phenomenon’ (Bennett and Fisher 2022: 16). This approach reflects, broadly speaking, a post-structuralist idea of identity: As a semiotic system, language is, on the one hand, a tool to construct identity, and, on the other hand, among a number of emblems of identity choices (Halliday and Webster 2007: 255). However, not all language choices are intentional and not all identity cues are interpreted by one’s environment in the way the individual desires (Block 2022: 187; Foucault 1981).

While production and perception experiments, interviews assessing attitudes, and longitudinal studies are possible for modern spoken languages, these approaches and the type and detail of information they provide are often not available for corpus languages. This conference aims to explore the relationship(s) between language(s) and identity for individuals and groups of people (of any size and shape) in the polities bordering on the Mediterranean Sea and their neighbours. Since correlations between language and identity are prone to changing diachronically and being highly variable synchronically, we have chosen a purposefully wide timeframe of between 2000 BCE and 1000 CE.

Historiquement, les conceptions de « langue » et d’« identité » ont toujours été liées dans des discours déterministes tels que « une langue – une nation » ou « multilinguisme en tant que problème » qui ne reflètent plus notre compréhension moderne de la langue dans la société (cf. Bennett et Fisher 2022 : 18). Mais l’identité doit plutôt être conçue comme « multiforme, fluide et dynamique, et donc en constante construction et (re-)négociation, et comme un phénomène à la fois individuel et social » (cf. Bennett et Fisher 2022 : 16). Cette approche reflète, au sens large, une idée post-structuraliste de l’identité : comme système sémiotique, la langue fonctionne, d’une part, comme un outil de construction identitaire, et, d’autre part, comme un possible emblème des choix identitaires (cf. Halliday et Webster 2007 : 255). Cependant, tous les choix linguistiques ne sont pas forcément intentionnels et tous les indices identitaires ne sont pas interprétés par l’environnement de la manière souhaitée par l’individu (Block 2022 : 187 ; Foucault 1981).

Bien que les expériences de production et de perception, les entretiens évaluant les attitudes et les études longitudinales soient possibles pour les langues parlées modernes, ces approches ainsi que le type et le degré de détail des informations qu’elles fournissent ne sont souvent pas disponibles pour les langues historiques. Ce colloque vise à explorer les relations entre langue(s) et identité(s) pour les individus et les groupes de personnes (de toute taille et de toute forme) dans les empires bordant la mer Méditerranée et leurs voisins. Étant donné que les corrélations entre langue et identité sont susceptibles de changer en diachronie et d’être très variables en synchronie, nous nous intéressons à une période délibérément large, entre 2000 avant notre ère et 1000 de notre ère.


Questions | Questions

Questions of interest include but are not limited to the following, where ‘language choices’ refer both to choosing between what is usually termed languages as well as between varieties of the same language:

  • How and/or why can language choices reflect identity choices?
  • What factors impact language choices as reflections of identity?
  • What types of identities can language choices reflect?
  • To what extent does context influence language and identity choices?
  • How are language and identity choices synchronically and/or diachronically connected?
  • Are there systems adopted by individuals and/or groups that regulate how language choices reflect identity choices?
  • To what extent do language choices not reflect identity choices (e.g. in the sense of Labov’s indicators)?
  • What aspects of language are manipulated in order to reflect identity choices? Are there aspects that are immune? Are there aspects that are specifically prone to it?
  • What identities are imposed on language users due to their language choices (cf. Block 2022, Duff 2022)? How do language users react?

Les questions suivantes ne sont que des indicateurs des axes de recherche visés par ce colloque ; d’autres questions et problèmes dans le cadre du sujet décrit sont les bienvenues. (Dans ce qui suit, « choix de langue » se réfère à la fois au choix entre ce que l’on appelle généralement des langues et au choix des variétés d’une même langue.)

  • Comment et/ou pourquoi les choix linguistiques peuvent-ils refléter des choix identitaires ?
  • Quels facteurs influencent les choix linguistiques en tant que reflets de l’identité ?
  • Quels types d’identités les choix linguistiques peuvent-ils refléter ?
  • Dans quelle mesure le contexte influence-t-il les choix linguistiques et identitaires ?
  • Comment les choix linguistiques et identitaires sont-ils liés de manière synchronique et/ou diachronique ?
  • Existe-t-il des systèmes adoptés par des individus et/ou des groupes qui réglementent la manière dont les choix linguistiques reflètent les choix identitaires ?
  • Dans quelle mesure les choix linguistiques ne reflètent-ils pas les choix identitaires (par exemple au sens des indicateurs de Labov) ?
  • Quels aspects du langage sont manipulés pour refléter des choix identitaires ? Y-a-t-il des aspects qui ne sont pas affectés ? Y-a-t-il des aspects qui y sont spécifiquement sujets ?
  • Quelles identités sont imposées aux utilisateurs d’une langue du fait de leurs choix linguistiques (cf. Block 2022, Duff 2022) ? Comment réagissent les utilisateurs de cette langue ?

References | Références

Ayres-Bennett, Wendy, and Fisher, Linda (eds.). Multilingualism and Identity: Interdisciplinary Perspectives. Cambridge: Cambridge University Press, 2022. 

Block, David. Seeking Methodological Rigour in Language and Identity Research: Applying a Version of Positioning Theory to a Research Interview Excerpt. In: Ayres-Bennett, Wendy, and Fisher, Linda (eds.). Multilingualism and Identity: Interdisciplinary Perspectives. Cambridge: Cambridge University Press, 2022, pp. 181–200.

Duff, Patricia. Multilingualism(s), Globalization and Identity: Learning ‘Chinese’ as an Additional Language. In: Ayres-Bennett, Wendy, and Fisher, Linda (eds.). Multilingualism and Identity: Interdisciplinary Perspectives. Cambridge: Cambridge University Press, 2022, pp. 261–279.

Foucault, Michel. The order of discourse. In: Young, Robert (ed.). Untying the text: A post-structuralist reader. London: Routledge, pp. 51–78.

Halliday, Michael, and Webster, Jonathan. Language and Society. London: Bloomsbury, 2007.